Spelenderwijs werken aan rekendoelen, ook tijdens buitenspel ….

Geplaatst op 12 juni 2016

In het onderwijs met jonge kinderen zien we hoe kinderen geboeid kunnen
worden door een betekenisvol thema.Wij gaan op reis 2 Een goed gekozen thema roept nieuwsgierigheid op, genereert volop betrokkenheid en leert kinderen nieuwe feiten op basis van eigen vragen, ontdekkingen en ervaringen. Dit geeft de leerkracht de gelegenheid om rekendoelen te verbinden aan het spel van jonge kinderen, waardoor kinderen ‘leren’ in een betekenisvolle activiteit.

Het spelen, het ontdekken en het praten over boeiende aspecten van een thema houdt niet op bij de ‘binnenactiviteiten’. In de spelhandelingen van jonge kinderen zie en hoor je tijdens het buitenspel terugkomen wat binnen boeiend was. Het spel gaat gewoon door als kinderen naar buiten gaan, want de buitenomgeving biedt kansen voor nieuwe ervaringen en ontdekkingen in een andere ruimte.

In een artikel, geschreven voor het rekentijdschrift Volgens Bartjens willen we laten zien op welke manier het binnen- en buitenspel met elkaar verbonden kan worden, vanuit de beleving van het kind (en de betekenis die het spel voor hem heeft) én vanuit de bedoelingen van de leerkracht.

Lees hier het artikel ‘We gaan op reis’ (Volgens Bartjens, jaargang 35 – nummer 5; auteurs Margreeth Mulder en Sigrid Houtsma)

Lees hier het aanvullende artikel met suggesties voor groep 3 (Volgens Bartjens, jaargang 35 – nummer 5; auteur Margreeth Mulder)

 

 

Wizz Scholing werkt samen met

Neem contact op met Wizz Scholing

Overflakkee 33
8302 NZ Emmeloord

info@wizz-scholing.nl

06-37604520

Wizz Menu