Rory’s Story Cubes

Geplaatst op 06 januari 2016

Rory’s Story Cubes zijn dobbelstenen met plaatjes erop. Met deze ‘verhaaldobbelstenen’ kun je urenlang plezier hebben, alleen, samen of in een groepje. Je kunt ze gebruiken op school, bij de logopedie en thuis.

De Story Cubes kunnen op verschillende manieren ingezet worden, bijvoorbeeld:10007c

  • met jonge kinderen die bij de plaatjes een verhaaltje kunnen bedenken
  • als hulp bij het schrijven van verhaaltjes
  • ter inspiratie voor het maken van gedichtjes of tekeningen
  • voor het vergroten van woordenschat
  • als interventie bij coachingsgesprekken
  • om een nieuwe taal te oefenen
  • om in gesprek te gaan met kinderen

Het is de bedoeling dat je (een deel van) de 9 dobbelstenen gooit en daarmee een verhaaltje bedenkt. Je kunt beginnen met een plaatje dat je aanspreekt en daar iets over vertellen. Vervolgens verwerk je ook de bovenliggende plaatjes van de andere dobbelstenen die je hebt gegooid in je verhaal. Op deze manier kun je mooie, grappige, bijzondere en/of spannende verhalen bedenken en vertellen.

Het gooien en vertellen is de basis van het werken met de Story Cubes. De toepassing kun je variëren. Je kunt bijvoorbeeld alle dobbelstenen ineens gooien, maar ook één voor één en zo het verhaal opbouwen. Kinderen kunnen er in groepjes mee aan de slag en om de beurt een dobbelsteen gooien en een verhaal opbouwen.

Het werken met Rory‘s Story Cubes kan ingezet worden voor het stimuleren van de taal- spraakontwikkeling, het vergroten van de woordenschat, creatief taalgebruik en het stimuleren van de fantasie. Het werken met deze dobbelstenen lukt altijd, omdat het brein goed in staat is om in beelden te denken en daardoor de plaatjes op de dobbelstenen met elkaar te verbinden.

In een set met 9 dobbelstenen heb je 54 afbeeldingen, waarmee je miljoenen combinaties kunt maken. Door verschillende sets te combineren zijn de mogelijkheden eindeloos.

Op de dobbelstenen met afbeeldingen van voorwerpen zijn er ook dobbelstenen met onderwerpen en werkwoorden.

Suggesties voor het gebruik van de Story Cubes in de klas:

Tekeningen maken:10007b

  • Gooi 3 dobbelstenen. Bedenk samen met de leerlingen een kort verhaaltje. Bij dit verhaaltje maken de leerlingen een tekening.

Vertellen:

  • Geef leerlingen in tweetallen een aantal dobbelstenen. Laat om de beurt een dobbelsteen gooien. De leerling die gegooid heeft vertelt kort iets bij de dobbelsteen, daarna gooit de volgende leerling en vertelt ‘het verhaaltje’ verder, zo wordt er om de beurt gegooid en verteld en een verhaaltje opgebouwd.

Rijmpjes en gedichten:

  • Gooi een dobbelsteen en maak er een zin van. Bedenk met de leerlingen een rijmzin (geef bij leerlingen die dit moeilijk vinden eventueel de start van de rijmzin, zodat de leerlingen alleen het rijmwoord hoeven in te vullen). Gooi de volgende dobbelsteen en herhaal, zo ontstaat er een rijmpje. Noteer het rijmpje, dan kun je het nog eens herhalen en kunnen leerlingen er eventueel tekeningetjes bij maken.

Schrijven van verhalen:

  • Geef een persoon of onderwerp aan waarover het verhaal moet gaan, bv. passend bij een thema dat centraal staat. Laat iedere leerling 2 of 3 dobbelstenen gooien; de plaatjes die boven komen worden verwerkt in het verhaal. Met de verschillende verhalen kun je een verhalenboekje of een verhalenmuur maken.
  • Leerlingen werken in tweetallen of kleine groepjes. Geef een startzin, bv. “In het laboratorium van professor Slim gebeurt altijd wat” of “Het was koud, heel koud…”. Vervolgens wordt er een dobbelsteen gegooid. De leerlingen bedenken een passend woord bij het plaatje en maken met dit woord een vervolgzin. De dobbelsteen wordt opnieuw gegooid en de volgende zin gemaakt. Dit herhaalt zich tot het afgesproken aantal zinnen of tot een compleet verhaaltje.
  • Laat een aantal dobbelstenen gooien en er een verhaaltje in een ander taal bij maken.
  • Maak een kettingverhaal. De eerste leerling werpt 2 of 3 dobbelstenen en start het verhaal, het papier of de tablet schuift door en de volgende leerling neemt het over met 2 of 3 nieuwe elementen, die een volgende episode vormen in een verhaal dat eindeloos lang kan worden ….. Deze variant kan ook in groepen van 4 gedaan worden. Er ontstaan dan in korte tijd 4 korte verhaaltjes.

Drama:

  • Laat bij een aantal gegooide dobbelstenen een situatie bedenken om dit vervolgens uit te beelden (bijvoorbeeld in een tableau vivant).
  • Laat bij een aantal gegooide dobbelstenen een kort verhaaltje bedenken dat daarna uitgespeeld wordt.

De Rory’s Story Cubes zijn er in verschillende uitvoeringen. Kijk hiervoor bij Wizz spel.

 

10008IMG_0077

10009100054a

 

 

 

 

Wizz Scholing werkt samen met

Neem contact op met Wizz Scholing

Overflakkee 33
8302 NZ Emmeloord

info@wizz-scholing.nl

06-37604520

Wizz Menu