Planmatig werken aan rekenonderwijs

Om daadwerkelijk je rekenonderwijs af te stemmen op de groep is het nodig de rekenmethode en aanvullende materialen doordacht te gebruiken. Dit doe je door doelgericht te werken, vanuit leerlijnen te denken  en je onderwijs voor een overzichtelijke periode voor te bereiden.

Als je weet welke kennis, inzicht en vaardigheden nu echt van belang zijn in het komende blok of in de komende periode kun je daar beter op focussen. Wat heeft deze groep nodig om deze doelen te bereiken? Hoe gaan we de methode daarbij inzetten? Wat voor type lessen vraagt dit? Zijn de voorwaarden wel aanwezig om deze stap te kunnen maken en hoe gaan we daar mee om? Het onderwijs hierop afstemmen vraagt een praktijkgerichte planmatige aanpak. We gaan aan het werk met een blokvoorbereiding (blokplan) en maken daarbij de omslag van aanbodgericht denken naar leerlijngericht werken. In de tijd tussen de cursusdagen maak je een blokplan voor je eigen groep. Het werken met een blokplan bevat een volledige cyclus van planmatig werken.

De inhoud van de cursus bestaat uit:

In drie bijeenkomsten en tussentijdse opdrachten komt het volgende aan bod:

  • verschil aanbodgericht en leerlijngericht denken
  • planmatig werken in een korte cyclus
  • visie op rekenonderwijs
  • werken met SLO-tussendoelen 1S
  • doelgericht werken met een blokplan / blokvoorbereiding
  • gericht inzetten verschillende lesmodellen (directe instructie en denkinstructie)
  • afstemmen op basis van leerlijnen
  • voor- en nadelen van voortoetsen
  • inzet van pre-teaching
  • rol en plaats automatiseren

 

De drie cursusbijeenkomsten zijn als volgt opgebouwd:

Dagdeel 1 ‘het wat’:

  • verschil aanbodgericht en leerlijn-/doelgericht denken
  • visie op rekenonderwijs
  • planmatig werken in de korte cyclus
  • werken met SLO-tussendoelen 1S
  • werken met een blokplan / blokvoorbereiding

Dagdeel 2 ‘het hoe’:

  • werken met een blokplan / blokvoorbereiding
  • gericht inzetten verschillende lesmodellen (directe instructie en denkinstructie)
  • gericht gebruik maken van didactische modellen

Dagdeel 3 ‘afstemmen’:

  • afstemmen op basis van leerlijnen
  • voor- en nadelen van voortoetsen
  • inzet van pre-teaching
  • rol en plaats van automatiseren
  • ambitie voor de eigen school

De cursus kent een totale studiebelasting van 30 uur.
Post-HBO opleiding

Voor wie:

Deze cursus is bestemd voor leerkrachten groep 3-8 en rekencoördinatoren.

Cursusplaatsen en data:

Groningen (donderdagen van 14.30 uur – 17.00 uur)

  • 12 september 2019
  • 10 oktober 2019
  •  14 november 2019

Trainer: Marije Bakker

Doorn (woensdagen  van 14.30 uur – 17.00 uur):

  • 9 oktober 2019
  • 20 november 2019
  • 8 januari 2020

Trainer: Marije Bakker

Kosten:
€ 225,00 per persoon

Ga naar inschrijven

 

Wizz Scholing werkt samen met

Neem contact op met Wizz Scholing

Overflakkee 33
8302 NZ Emmeloord

info@wizz-scholing.nl

06-37604520

Wizz Menu