Betrokken leerlingen in de rekenles

We weten dat leerlingen meer leren als ze weten wat ze gaan leren. En als ze weten hoe ze gaan leren. De doelen van de les worden bijna overal benoemd en in de praktijk wordt veel geëxperimenteerd met het zichtbaar maken van doelen. Toch kan je er behoorlijk tegenaan lopen dat leerlingen in de rekenles behoorlijk ongemotiveerd of zelfs gefrustreerd zijn. Zou het mogelijk zijn om de betrokkenheid van leerlingen te verhogen en in de rekenles op een effectieve manier te werken? Daar gaat deze cursus over.

In deze cursus wisselen we af tussen het verdiepen van kennis, de vraagstukken uit je eigen praktijk en werkvormen waarmee we in ons eigen rekenonderwijs de betrokkenheid van leerlingen kunnen vergroten. Ook gaan we zelf met een onderbouwd plan aan de slag in de eigen praktijk.

Inhoud

  • Instructiemodellen en de rol van eigenaarschap
  • Rekenen en emotie.
  • Formatief evalueren
  • Verschillende vormen van feedback
  • Het gebruik van modellen en materialen
  • Differentiatie
  • Het gebruik van formats en werkvormen
  • Het formuleren van succescriteria en doelen in de rekenles
  • Toetsing en evaluatie

 

Bijeenkomst 1: Wat

In de bijeenkomst gaan we in op de rol van effectiviteit, betrokkenheid en het leerproces bij rekenen. We verkennen verschillende didactische benaderingen en instructiemodellen, koppelen deze aan de eigen praktijk. Je formuleert je eigen opdracht en gaat met een van modellen uit deze bijeenkomst in jouw klas aan de slag.

Bijeenkomst 2: Hoe 

De tweede bijeenkomst levert een plan op waarmee jij de komende tijd aan de slag gaat. Het plan gaat in op de rekeninhoudelijke doelen, het formuleren van succescriteria, de passende didactiek en de formats om in jouw groep aan de slag te gaan.

Bijeenkomst 3: Afstemmen

Tijdens de derde bijeenkomst gaan we wat verder in op de rol van evaluatie. Ook de ambitie van jouw eigen school en de succescriteria voor een schoolbrede aanpak komen aan de orde.

De cursus kent een totale studiebelasting van 30 uur.
Post-HBO opleiding

Trainers van de cursus:
Pieter Gerrits en Marije Bakker
(senior onderwijsadviseurs en rekenspecialisten )

Voor meer informatie kunt u een mail sturen naar info@wizz-scholing.nl of telefonisch contact opnemen: 06-37604520

Voor wie:

Deze cursus is bestemd voor leerkrachten groep 3-8 en rekencoördinatoren.

Cursusplaatsen en data:

Den Bosch (dinsdagen van 15.30 – 18.00 uur)

  • 3 september 2019
  • 29 oktober 2019
  • 21 januari 2020

Zwolle (woensdagen van 15.00 – 17.30 uur)

  • 11 september 2019
  • 30 oktober 2019
  • 15 januari 2020

Rotterdam (dinsdagen van 15.30 – 18.00 uur)

  • 17 september 2019
  • 5 november 2019
  • 28 januari 2020

Utrecht (donderdagen van 15.30 – 18.00 uur)

  • 19 september 2019
  • 7 november 2019
  • 30 januari 2020

Kosten:
€ 245,00 per persoon

Deze cursus kan ook als incompany training worden aangevraagd.

Ga naar inschrijven

Wizz Scholing werkt samen met

Neem contact op met Wizz Scholing

Overflakkee 33
8302 NZ Emmeloord

info@wizz-scholing.nl

06-37604520

Wizz Menu